Značení kol a pneumatik
Co znamená značení pneumatik
Plánujete koupi pneumatik, ale nejste si jistí tím, co vlastně značení pneumatik znamená? Samotná koupě pneumatiky je velice snadná. To se o orientaci mezi různými typy a rozměry pneumatik říci nedá.
Není to zdaleka tak složité, jak se na první pohled může zdát. Stačí nahlédnout do velkého technického průkazu, kde máte vypsány všechny povolené rozměry pneumatiky a disků, podle kterých následně můžete hledat.
Význam značení pneumatik
- A - Šířka pneumatiky
- B - Výška pneumatiky
- C - Průměr ráfku
- D - Hmotnostní index
- E- Rychlostní index
Příklad označení pneumatiky: 205/50 R16 91V
Pokud máte na boku pneumatiky takové údaje, tak si je můžeme velice snadno rozklíčovat. Stejně tak snadno můžete samozřejmě přečíst i jiné rozměry pneumatik. Stačí vycházet z informací níže:
A - Šířka pneumatiky
Číslo 205 v případě značení pneumatik značí její šířku. Jedná se o údaj v milimetrech a měří se od bočnice k bočnici. Čím širší pneumatiky, tím lepší je stabilita vozu, ale počítejte i s vyšší spotřebou.
B- Výška pneumatiky
Hned po šířce v rozměrech najdete její výšku. V tomto případě se jedná o údaj 50, ale zde není udáván v milimetrech. Vypočítává se ze šířky pneumatiky, tedy zde je to 50 % z 205 mm, což je 102,5 milimetrů.
C- Průměr ráfku
V tomto případě je R17 průměr ráfku 17 palců. Je to nominální průměr disku v palcích a odpovídá též vnitřnímu průměru pneumatiky.
D - Hmotnostní index
Hmotnostní index udává maximální zatížení pneumatiky, které je konstrukčně přípustné pro jednu pneu. Tyto hodnoty jsou platné globálně a značka pneumatiky nebo země jejího původu nehraje žádnou roli. V případě této pneumatiky je zátěžový index 87, což znamená, že pneumatika vydrží zatížení 545 kilogramy. Nikdy nesmíte použít pneumatiky s nižším indexem než jaký je uveden v TP, ale stejně jako v případě rychlostního indexu, vyšší hodnoty povoleny jsou. V praxi znamená vyšší hmotnostní index větší ochranu proti proražení, ale horší zážitek z jízdy.
Hmotnostní index Ni | Kg | Hmotnostní index Ni | Kg | Hmotnostní index Ni | Kg | ||
50 | 190 | 75 | 387 | 100 | 800 | ||
51 | 195 | 76 | 400 | 101 | 825 | ||
52 | 200 | 77 | 412 | 102 | 850 | ||
53 | 206 | 78 | 425 | 103 | 875 | ||
54 | 212 | 79 | 437 | 104 | 900 | ||
55 | 218 | 80 | 450 | 105 | 925 | ||
56 | 224 | 81 | 462 | 106 | 950 | ||
57 | 230 | 82 | 475 | 107 | 975 | ||
58 | 236 | 83 | 487 | 108 | 1000 | ||
59 | 243 | 84 | 500 | 109 | 1030 | ||
60 | 250 | 85 | 515 | 110 | 1060 | ||
61 | 257 | 86 | 530 | 111 | 1090 | ||
62 | 265 | 87 | 545 | 112 | 1120 | ||
63 | 272 | 88 | 560 | 113 | 1150 | ||
64 | 280 | 89 | 580 | 114 | 1180 | ||
65 | 290 | 90 | 600 | 115 | 1215 | ||
66 | 300 | 91 | 615 | 116 | 1250 | ||
67 | 307 | 92 | 630 | 117 | 1285 | ||
68 | 315 | 93 | 650 | 118 | 1320 | ||
69 | 325 | 94 | 670 | 119 | 1360 | ||
70 | 335 | 95 | 690 | 120 | 1400 | ||
71 | 345 | 96 | 710 | 121 | 1450 | ||
72 | 355 | 97 | 730 | 122 | 1500 | ||
73 | 365 | 98 | 750 | 123 | 1550 | ||
74 | 375 | 99 | 775 | 124 | 1600 |
E- Rychlostní index
Rychlostní index v zásadě značí maximální přípustnou rychlost pneumatiky. A tato rychlost by v zájmu bezpečí během používání neměla být překročena. Zařazení pneumatiky dle rychlostního indexu si můžete okamžitě ověřit písmenem, které je udáváno jako poslední znak u rozměru pneumatik. Rychlostní index této pneumatiky je W, což značí maximální rychlost 270 km/h.
Rychlostní index | Maximální rychlost |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
VR | >210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
ZR | >300 |
Datum výroby pneumatiky (DOT kód)
Na pneumatice dále najdete znaky a čísla, která nejsou přímo u hlavního značení. Na pneumatice tak může být označení DOT 3815. Jedná se tedy o čtyřciferné označení týdne a roku výroby pneumatiky. Tato pneumatika tedy byla vyrobena v 38. týdnu roku 2015.
Další značení na pneumatice
Nejčastěji se setkáte s označením M+S, což znamená, že je pneumatika schválena pro provoz v zimních období a splňuje platné vyhlášky a evropské normy. Na pneumatice můžete také nalézt ROTATION a směrové šipky, jež nám říkají, jakým směrem by se pneu měla otáčet. Nápisy OUTSIDE a INSIDE určují vnitřní strany pneumatiky.
Další značení:
M+S - Mud + Snow (bláto + sníh) používá se k označení zimních nebo celoročních pneumatik
C - označení VAN pneumatiky (dodávkové)
XL, RF, REINF - Zkratky eXtra Load a ReinForced označují zesílenou pneumatiku
FR, FP, RPB, MFS, ML - Zkratky označující pneumatiky s ochranou ráfku.
SSR, RUN FLAT, DSST ... - označení dojezdové pneumatiky u různých výrobců
PR - počet pláten (a tím daná zátěž pneu, u nákladních pneu
HP - výkonné pneumatiky (High Performace)
UHP - vysoce výkonné pneumatiky (Ultra High Performace)
REGUMERAT, RETREAD, REMIX - protektorovaná pneumatika
REGROOVABLE - možnost prořezání dezénu, u pneumatik bez tohoto označení je zakázáno dezén prořezávat!
S/T - Sport Truck
A/T - All Terrain - univerzální pneu pro všechny typy terénu
A/S - All Season. - celoroční
M/T - Mud Terrain - pneumatiky do blátivého terénu
H/P - Highway Performace - dálniční provedení
H/T - Highway Terrain - provedení pro dálnici i terén
RHD - Right Hand Drive - pravostrané řízení
DOT - čtyřčíselné označení, první dvě čísla udávají týden výroby, druhé dvě rok výroby
OWL - Outlined White Lettering - bílý nápis na bočnici
OWL - bílé obrysy písmen - většinou u 4x4
WSW - bílý tenký pruh na bočnici
RWL - Raised White Letter - bílý nápis na bočnici.
RBT - vystouplé černé písmo
BLT - černé písmo na bočnici
RBL - vystouplá písmena bočnice
BSW - černé boční stěny
WW - bílé pruhy na bočnici - většinou u veteran MOTO
Dojezdové pneumatiky – Runflaty
Tyto pneumatiky mají zesílenou bočnici a umožňují nouzové dojetí do servisu při defektu. Ve většině případů je maximální povolená rychlost s pneumatikou bez dostatečného tlaku vzduchu maximálně 80 km/h. Výrobci je označují jako RFT, SSR, CSR, DSST, ROF, ZP, RFT a jiné. Někteří také uvádějí na pneumatice označení RUNFLAT nebo RUN ON FLAT. Objevují se také označení RF, XL, C REINFORCED a podobně.
Zdroj: autotrip.cz
Jak se značí alu kola a plechové disky? Co jednotlivá čísla znamenají?
Plánujete nákup alu kol nebo plechových disků na svůj vůz? Nevíte, jaká kola koupit? Podívejte se do velkého technického průkazu, kde jsou zapsány údaje jejich o vhodných parametrech.
Jde zpravidla o zápis v podobném tvaru: „6,5J x 16 ET 42; 205/55 R 16 82 V“.
V rámci kol vás bude zajímat právě první část, tedy: „6,5J x 16 ET 42“.
A co jednotlivá písmena a čísla znamenají?
„J“ je typ patice
„x“ je pouze rozdělující znaménko, význam pro disk nemá žádný
„16“ průměr kola udávaný v palcích
„ET 42“ je tzv. zális.
Pozor je třeba dát ale také na středový otvor a rozteč šroubů.
Parametry litého disku (ráfku) nebo plechového kola
Šířka disku (ráfku) v palcích
šířka ráfku je udávaná v palcích. 1 palec = 25,4 mm
Průměr disku (ráfku) v palcích
průměr ráfku musí být shodný s průměrem pneumatiky.
ET zális disku (ráfku)
údaj ET (z něm. Einpresstiefe) udává vzdálenost mezi rovinou procházející středem disku a rovinou dosedací plochy disku na brzdový kotouč nebo buben. Tato vzdálenost je udávána v milimetrech a může nabývat kladných i záporných hodnot. Čím větší je hodnota ET, tím víc je kolo ponořeno do blatníku. Naopak čím je hodnota menší, tím více kolo vystupuje z blatníku. Příklad: ET35 = kolo je hodně schováno v blatníku, b) ET0 = kolo vystupuje až k okraji blatníku, c) ET-35 = kolo již hodně přesahuje ven, mimo blatník Zjednodušeně ET udává to, jak bude kolo lícovat s lemem blatníku, jak moc vzdálené bude od tlumiče a podobně.
Rozteč šroubů disku (ráfku)
Počet děr x průměr roztečné kružnice v mm, např. 5x112. Upevňovacích otvorů na disku je 3, 4, 5 nebo 6 (podle značky). Rozteč se uvádí v milimetrech. Každý disk má několik upevňovacích otvorů, kterými je upevněn k náboji auta. K dotažení disku používáme šrouby nebo matice (podle značky automobilu). Tento údaj není uváděn v technickém průkazu vozidla.
Středový (středící) otvor disku (ráfku)
Udává se v milimetrech a každý výrobce používá trochu jinou velikost. V případě různého průměru středové díry na automobilu a disku se používají středící kroužky. Bez středícího kroužku kolo nebude správně vycentrováno a při jízdě by mohlo docházet k vibracím. Tento údaj není uváděn v technickém průkazu.